.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نگاهي به گردشگاههاي طبيعي استان گلستان

استان گلستان در شمال ايران علاوه بر داشتن آثار تاريخي و منحصر به فرد همچون بزرگترين ميل آجري جهان داراي گردشگاههاي طبيعي بسياري بوده که در تعطيلات نوروزي و فصل تابستان همواره با استقبال گردشگران و مسافران مواجه است.

 گلستان در شمال ايران واقع شده و با استانهاي مازندران ، سمنان ، خراسان شمالي و کشور ترکمنستان همسايه مي باشد.

از جمله گردشگاههاي طبيعي استان پارک ملي گلستان است، اين پارک در 150 کيلومتري گرگان و در شرق استان گلستان واقع شده و مساحت آن 91895 هکتار است.
پارک ملي گلستان نخستين پارکي است که در ايران عنوان پارک ملي را به خود اختصاص داده است، اين پارک با داشتن اقليم هاي متفاوت و مناطق زيستي متنوع جنگلي، استپي و چشم اندازها و مناظر متبوع طبيعي از جمله جاذبه هاي گردشگري استان گلستان محسوب مي گردد.
اهميت آن از نظر محققين و دانش پژوهان به لحاظ دست نخوردگي جوامع زيستي، گياهي و جانوري و اکوسيستم هاي طبيعي، به عنوان ميراث طبيعي و تنوع ژنتيکي بسيار است.
اين پارک اين روزها پذيراي مسافران ورودي به استان گلستان و نيز زائران حرم امام رضا (ع) که مسير گلستان را براي اين سفر انتخاب کرده اند مي باشد.
پارک جنگلي النگ دره از ديگر گردشگاههاي طبيعي گلستان است که در جنوب غربي شهر گرگان به فاصله 3 کيلومتري شهر واقع شده است.
پارک جنگلي النگ دره در دامنه جنگل هاي انبوه شمالي از پوشش درختان منحصراً جنگلي برخوردار بوده و رودخانه اي از وسط آن مي گذرد.
پارک جنگلي دلند در 11 کيلومتري غرب آزادشهر و در کنار جاده اصلي گرگان – آزادشهر - مشهد واقع شده است، اين پارک پوشيده از درختان با ارزش جنگل هاي شمال مانند بلوط، آزاد، افرا و انجيلي بوده و از امکانات تفرجگاهي مانند آب آشاميدني، سرويس بهداشتي و کمپ چوبي برخوردار است.
پارک جنگلي کردکوي نيز در 4 کيلومتري جنوب شهر کردکوي واقع شده و مساحت آن 54 هکتار است، از ويژگي هاي آن داشتن آب و هواي مناسب و نسبتاً خنک در تابستان و همچنين وجود رودخانه پلنگ پا مي باشد.
پارک جنگلي قرق به عنوان ديگر گردشگاه طبيعي استان گلستان در 23 کيلومتري شرق گرگان در کنار جاده اصلي تهران - گرگان - مشهد واقع شده و مساحت آن 650 هکتار است.
بخش اعظم پارک جنگلي قرق در محيط جلگه اي قرار گرفته و داراي امکانات تفرجي است، اين پارک محل نگهداري گوزن هاي بومي جنگل هاي شمال ايران نيز است.
همچنين شبکه هاي آب رساني ، برق رساني ، سرويس هاي بهداشتي ، پارک وحش ، پارک کودک ، پناهگاهاي چوبي ، محدوده کمپينگ و پيکنيک ، نمازخانه ، فروشگاه و رستوران ، ساختمان نگهباني و انتظامي از امکانات پارک جنگلي قرق مي باشد.
از ديگر گردشگاههاي طبيعي گلستان مي توان به تالاب گميشان و نيز تالاب هاي آلاگل، آجي گل و آلما گل در شرق استان اشاره کرد.
اين تالاب ها در 60 کيلومتري شمال گرگان و در نواحي مرزي استان گلستان با کشور ترکمنستان واقع شده است، مساحت آن به ترتيب 2500، 350 و 207 هکتار بوده که به صورت نگيني در صحرا جلوه گر است.
وجود پوشش درختچه هاي گز و ني و چگن در حاشيه اين تالاب ها در يک منطقه صحرايي جلوه خاصي را به آن ها بخشيده است، در تمامي فصول به ويژه در زمستان با حضور پرندگان مهاجر از انواع فلامينگوها، قوها، اردک ها، پرستوهاي دريايي و انواع ديگر پرندگان آبزي و کنار آبزي هياهوي خاصي به اين تالاب ها داده مي شود.
پارک جنگلي نهارخوران نيز به عنوان قديمي ترين تفرجگاه استان گلستان در 4 کيلومتري جنوب شهر گرگان واقع شده است و داراي فضاي جنگلي در طرفين جاده براي تفرج است.
اين منطقه با داشتن آب و هواي مناسب و دامنه پر شيب جنگلي مورد استفاده و بازديد گردشگران داخلي و خارجي قرار دارد.
اين پارک داراي مهمانسرا هاي عمومي به ويژه مهمانسراها و کمپ هاي اقامتي زيبا است.
سواحل جنوب شرقي درياي خزر از ديگر مناطق ديدني و طبيعي گلستان است.
وجود خليج گرگان با وسعت 68800 هکتار که به طول 6/5 کيلومتر از دريا منفک گرديده از مهمترين محورهاي داراي قابليت توريستي در اين استان است.
سواحل جنوبي و شرقي درياي خزر برخلاف سواحل شمالي آن هيچگاه دوره يخبندان ندارد، لذا پيوسته شرايط جلب توريست داشته و آماده انجام همه گونه ورزش آبي است.
خليج گرگان همچنين به همراه شبه جزيره ميانکاله به عنوان پناهگاه حيات وحش به علت داشتن اهميت زيستي زياد بعنوان يکي از ذخيره گاه هاي زيست کره در جهان به ثبت رسيده است.
جزيره آشوراده در شهرستان ترکمن يکي ديگر از مکان هاي زيبا و مهم در راستاي جلب توريست و گردشگر در ساحل شرقي درياي خزر است، اين جزيره يکي از مهمترين مراکز توليد خاويار در شمال کشور مي باشد.
از ديگر تفرجگاههاي طبيعي گلستان که علاقمندان بسياري را به ديدن فرا مي خواند آبشارها مي باشد.
يکي از آبشارهاي مهم استان در پارک ملي گلستان واقع است، اين آبشار در تفرجگاه آبشار پارک واقع شده و داراي 19/5 متر ارتفاع است و از آبشارهاي صخره اي پر جاذبه اي که محيط اطراف آن را پوشش درختان جنگلي پهن برگ خزري پوشيده است، مي باشد.
آبشار کبودوال نيز در 5 کيلومتري جنوب شهر علي آباد در محل تفرجگاه عمومي شهر واقع شده است.
تفرجگاه اطراف اين آبشار با داشتن امکانات رفاهي براي جلب توريست، از مناطق مهم گردشگري استان گلستان محسوب مي شود.
آبشارهاي شيرآباد نيز در 6 کيلومتري جنوب شهر خان به بين در ميان جنگل هاي انبوه واقع شده اند.
اين آبشارها 7 عدد و داراي ارتفاع متفاوت مي باشد، بلندترين آن ها با ارتفاع قريب به 20 متر در ميان پوشش سبز جنگل هاي پهن برگ قرار دارد و آب با درخشندگي خاصي به صورت پودر وارد استخر پاي آبشار مي گردد،در بالاي آخرين آبشار غار معروفي با جاذبه خاص وجود دارد.
آبشار لوه نيز در گاليکش در شرق گلستان و در فاصله 14 کيلومتري غرب پارک ملي گلستان واقع شده که محل آن در 5 کيلومتري جنوب روستايي به همين نام است.
وجود چند آبشار پي در پي در ميان جنگل هاي انبوه پهن برگ منظره بديعي ايجاد نموده است.
باران کوه نيز يکي از نقاط بسيار ديدني و جذاب واقع در جنگل شصت کلاته در اطراف گرگان است که در جنوب شرقي مرکز گلستان واقع شده است.
همچنين گل راميان بعنوان يک استخر طبيعي بيضي شکل از ديگر جلوه هاي طبيعي گلستان است که طول آن 90 متر، عرض آن 80 متر و عمق آن بين 44 تا 80 متر مي باشد.
گل راميان در 5 کيلومتري جنوب شهر راميان در شرق گلستان واقع شده است، آب آن که از عمق مي جوشد به علت داشتن عمق زياد منظره زيبايي ايجاد نموده است.
گل راميان که در ميان جنگل هاي انبوه پهن برگ به ويژه گونه هاي با ارزش زربين واقع شده داراي چشم انداز زيبايي است.
چشمه آب گرم زيارت نيز در 12 کيلومتري جنوب شهر گرگان و در روستاي ييلاقي زيارت واقع شده است و يکي از جاذبه هاي گردشگري شهر گرگان است، بازسازي اخير آب گرم، آن را قابل بهره گيري عموم نموده است.
بازارهاي استان شامل بازارهاي دائمي شهرها، بازارهاي هفتگي و بازار روز از ديگر مناطق مورد بازديد گردشگران و مسافران نوروزي است.
بازارهاي هفتگي از قديم الايام در شهرهاي آق قلا و بندرترکمن متداول بوده که به تبعيت از آن امروزه بازارهاي روز در چند شهر ديگر استان نيز داير گرديده است.
در اينجا بد نيست اشاره اي نيز به مهمترين سوغاتي هاي استان گلستان شامل قالي و قاليچه، پشتي هاي ترکمن، جاجيم هاي کوهستاني گرگان، صنايع دستي روستايي ماهي و خاويار شود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

طاهری از کرمان 22 فروردين 1392
سلام اگر عکس مناطق را نیز به همراه شرح می آوردید جذاب تر می شد موفق باشید

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.307 seconds.